Från krönet av kullen kan jag se min förlorade värld.

Så, efter tjugosex år tillsammans så har nu Kent beslutat sig för att gå skilda vägar efter 2016. Wow. Jag blev lite chockad över att min reaktion var så himla stark, att det skulle kännas såhär mycket. Jag har så fruktansvärt mycket minnen, känslor & ögonblick kopplade till detta band så ni anar inte.
 
Det var nog tack vare min pappa som jag upptäckte Kent. Tidigaste minnena är familjesemestrar då Kent flitigt strömmade ur bilstereon. Jag minns hur jag & min syster Maja lyssnade på FF och försökte komma med underfund vad tjejen i låten faktiskt sjöng, vilket jag nu såhär i vuxen ålder vet är tellement loin de ce monde. Men för en liten tioåring som inte alls begrep, så hittade man på en helt egen mening istället - det är månens sekund. Jag minns under skilsmässan så var Du & Jag döden min allra bästa vän. Jag minns när allting var så nytt och fumlandes mellan mig och Emil, hur jag blygt & försiktigt frågade om han kunde lägga in Kent-låtar i min mobil. Hur vi sedan dansade och vandrade i snön till Columbus. Jag minns 2008 när de spelade här på Storsjöyran. Jag var ensam i ett hav av vilda människor, luften gick ur mig, det blev svart och jag bärdes bort därifrån. Jocke Berg stannar upp på scenen i vad jag uppfattar som någon sekund och säger något i stil med "nu var det någon som gjorde illa sig". Han uppmande folk att vara försiktiga, ta det lugnt. Jag minns inte exakta orden, jag minns bara hur varm jag blev. Jag minns när jag skrev så himla mycket på mina noveller och hur mycket av inspirationen och stämningen kom från deras album, som spelades väldigt flitigt under den tiden.
 
Alltså. Järnspöken. Mannen i den vita hatten (16 år senare). Klåparen. 400 slag. Du var min armé. Romeo återvänder ensam. Ingenting någonsin. Utan dina andetag. Sundance Kid. Pärlor. Dom andra. Socker. FF. Dom som försvann. Berlin. Ingenting. Columbus. Det finns inga ord. Skisser för sommaren och så många till. Det är kärlek. Idag släppte de Egoist som jag redan hunnit lyssna på ett ex antal gånger vill jag lova. För mig så är just albumen Vapen & Ammunition och Du & Jag döden såna mästerverk. Turligt nog så kommer nu en sista turné och jag blev alldeles lyrisk när jag såg att Östersund var en av städerna, så det är ju givet att jag kommer slåss om biljetter dit. Men funderar även på att försöka uppleva deras allra sista konsert, som kommer vara i Stockholm i December, vilken dröm, vilken känsla. 
 
Detta kom lite som en käftsmäll som lämnat mig golvad. Har en massiv klump i halsen men försöker tänka att jag fick de här åren, fick de här ögonblicken, fick känna så mycket fint & musiken kommer ju alltid att finnas kvar, det vet jag ju. 
 
Tack för att ni gav soundtracket till mitt liv och allt jag någonsin känt. Tack för allt.
Postat av: Josefin Ogarp

2016-03-14 @ 17:29:01 URL: http://www.josefinogarp.forme.se

Till och med jag som inte är något större fan tycker att detta är otroligt tråkigt. Dom har varit och är en viktig del av musikväsendet i Sverige.
Jag hoppas verkligen att du får biljetterna till båda konserterna :)

Postat av: Ruth | HungryHeart.se

2016-03-16 @ 09:20:01 URL: http://www.hungryheart.se

Kent var med mig i mina tonår också. Har lyssnat på "Kent" och "Verkligen" precis hur många gånger som helst.
Hoppas du får tag på en biljett till sista turnén!

Postat av: Bunny Therése

2016-03-17 @ 10:33:37 URL: http://bunnydrugz.blogg.se/

Klarar inte detta riktigt! :(

Postat av: lina

2016-03-22 @ 10:52:08 URL: http://rivnafasader.blogg.se

shit vilken feeling man fick av denna video. Ångrar lite att man inte köpte biljetter :( Du får berätta hur det var sen!




Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin

Moa Hansson heter jag. En hårdrockstjej på tjugotre år som just nu är bosatt i Östersund med min sambo Emil.

Mitt största intresse är att fotografera och det gör jag med min Canon EOS 70D. Även musik, film, anime, manga och att skriva ligger mig nära hjärtat. I denna blogg kommer jag skriva om mina tankar, drömmar, visioner och åsikter. Och mer därtill. Allt som gör moa till moa. Min hemsida: moahansson.se